Choď na obsah Choď na menu

Direct method

Systém Oxbridge

Komunikatívna kompetencia učiaceho sa je cieľ.

Optimálna príprava učiteľa je prostriedok.

Systém vytvorený učiteľmi zodpovedá za vzdelávanie sa učiaceho.

Model metodológie Oxbridge je založený na trojuholníkovom modeli projekcie.

1.    Tento prístup má svoje začiatky v roku 2002 a vznikol otázkou: Ako by sme mali vyučovať angličtinu tak, aby sa ju študenti naučili? Neustály záujem o to ako sa študenti učia je hlavným motorom v Oxbridge.

2.     Všetky súčasne známe metódy sme dôkladne preštudovali. Sme toho názoru, že metódy zlyhávajú v ich praktickej časti viac než v ich teoretickej báze. Na hodinách ešte stále nachádzame veľa nekomunikatívnych techník ako je dopĺňanie, priraďovanie, výber z viacerých správnych odpovedí a pod. My meníme každú aktivitu na komunikatívnu aktivitu.

3.     Jazyk sa dá naučiť bez námahy. Odstránili sme všetky negatívne asociácie spojené s učením sa a našich študentov vedieme k zvyšovaniu prísunu interakcie v angličtine.

4.     Celá hodina prebieha v angličtine. Preklad do materinského jazyka nie je považovaný za potrebný.

5.     Za pokrok v učení zodpovedá systém, nie konkrétny učiteľ. Tím učiteľov, ktorí zdieľajú rovnaké ciele a materiály dokáže poskytnúť lepšie vzdelanie ako len jeden učiteľ.

 6.     Rozprávanie a porozumenie sú prvoradé zručnosti. Písanie je druhotná zručnosť ktorá sa odvíja od komunikačnej kompetencie študenta. Viete, ako sa nejaké slovo píše, ak ho viete povedať. Pravopis nie je písanie! Vedieť správny pravopis a vedieť písať sú dve odlišné zručnosti. Tá druhá je výsledkom správneho ovládania angličtiny, nie bezchybného pravopisu.

7.     Úloha učiteľa ustupuje role playmakera, ktorý je aktívnejší a dynamickejší než býva zvykom..        Playmaker riadi hru po celý čas takže študenti získavajú ich najlepšie výsledky.

8.     Playmaker poskytuje vedomosti tým, že sprevádza študenta prvkami hodiny, ktoré sú kombinované v rôznych pomeroch v závislosti od úrovne učiacich sa.

Obchodnou značkou tohto systému je spôsob akým hodiny začínajú a končia: s Rýchlymi otázkami na začiatku a rekapituláciou na konci.

 

 

PRINCÍPY NA KTORÝCH FUNGUJE TROJUHLOVÝ MODEL PROJEKCIE

Pozrite sa na túto schému.

 

                                 TÉMA (T)

 

SLOVNÁ ZÁSOBA (V)      ŠTRUKTÚRY (S)

 

Trojuholník a jeho vrcholy predstavujú prvky, ktoré sú vždy prítomné v každom komunikačnom prejave: potrebujeme sa naučiť povedať niečo aby sme mohli komunikovať v danej situácii (téma), na vyjadrenie našich myšlienok používame slová (slovná zásoba) a robíme tak pomocou štruktúry, aby sme do týchto slov vniesli súdržnosť a význam (štruktúra). Ak sa tieto tri prvky objavujú v komunikačnom prejave, potom majú byť súčasťou našich hodín. Všetky naše hodiny obsahujú činnosti zamerané na rozvoj plynulého používania jazyka (tematické zameranie), alebo na štúdium rozširujúcej slovnej zásoby (činnosti na slovnú zásobu) alebo činnosti, ktoré napomáhajú a precvičujú správne používanie gramatiky (činnosti zamerané na štruktúru).

 

Tieto tri prvky sú pospájané v rôznom pomere v závislosti od stupňa ovládania angličtiny. Preto na hodinách S1 sa študenti učia základnú a vybranú slovnú zásobu v kontexte jej najčastejšieho použitia  ktoré je nevyhnutné pre dorozumievanie sa v bežnom živote.

Na stupni P2 je dôraz stále kladený na slovnú zásobu a štruktúry pretože študenti si musia vybudovať základnú štruktúru v druhom jazyku L2. Jedna alebo dve tematicky zamerané činnosti sú navrhnuté pre pokročilejších študentov.

Stupeň P3 rovnomerne rozdeľuje činnosti zamerané na tému, štruktúru a slovnú zásobu. Na tomto stupni sa študenti stanú sebavedomejšími používateľmi jazyka pri voľných témach, ale stále potrebujú kontrolované činnosti kvôli správnemu používaniu jazyka (gramatika), slovnej zásoby a výslovnosti.

Na stupňoch P4 a P5 sú tematicky orientované aktivity preferované pred gramatikou, aj keď komplexnejšie štruktúry sú dôležité pre bohatú zásobu jazykových zručností. Slovnú zásobu je vždy potrebné rozvíjať, ale jej komplexnosť sa rozširuje o idiomatické výrazy, frazálne slovesá a špecifickú slovnú zásobu.

Na úrovni P4 a P5 sa študenti môžu začať špecializovať na konkrétne odbory ako právnicka angličtina, medicínska, obchodná, technická, atď.

 

 

V Oxbridge veríme v inovatívny prístup k učeniu sa angličtiny. Náš systém od základu mení tradicionalistickú predstavu o vyučovaní v štyroch základných aspektoch:

Hodiny:

Na jednej strane, tradičné vyučovanie zmizne a je nahradené stálou podporou v používaní angličtiny, a len angličtiny, počas celého stretnutia. Angličtinu používame v komunikácii s našimi študentmi aj mimo vyučovania. Keď sa stretneme, začínajú myslieť v angličtine.

Na druhej strane, tradičná rola učiteľa sa mení, v prospech učiteľa i študenta, na moderátora, či partnera pri hre. Vyučujeme pomocou systému, nie cez rolu učiteľa. Systém Oxbridge English je v každom prípade zodpovedný za učenie sa každého študenta. Pracujeme ako tím pre konečný úžitok študenta.

Materiál:

Tradičná učebnica zmizla a bola nahradená činnosťami pomocou ktorých PM (lektor ktorý je súčasťou systému) vedie so študentom konverzáciu v angličtine.

Každá hodina obsahuje v priemere 7-8 komunikatívnych a zábavných aktivít, ktoré sú pripravené špeciálne pre rozdielne úrovne ovládania angličtiny. Štruktúry, slovná zásoba a aktivity podporujúce plynulú komunikáciu majú byť aktívne precvičené namiesto pasívnej alebo písomnej formy.

Priestor:

Trieda s tabuľou je nahradená prostredím, ktoré študentovi umožňuje cítiť sa príjemnejšie a v priateľskom duchu.

Príprava učiteľa:

Učiteľ nie je ponechaný osamote v zmysle prípravy na jeho/jej hodiny. Tím učiteľov, ktorí zdieľajú rovnaké ciele pripravuje materiály v jednotnom systéme; v systéme ktorý vytvorili a vyvíjali samotní učitelia. Tento spôsob používania zdieľaných materiálov zvyšuje kvalitu prípravy učiteľov a zároveň rapídne skracuje čas potrebný na prípravu vhodných zdrojov. Materiál si každý učiteľ môže upraviť podľa potreby. Výsledkom sú lepšie pripravení a motivovaní spoluhráči, ktorí riadia dynamiku na hodine a prinášajú efektivitu študentom.